عنوان کامل پایان نامه :

  مطالعه امکان بکارگیری کارت امتیازی متوازن جهت اجرای استراتژی ­های آن در شرکت خودرو­سازی سایپا

قسمتی از متن پایان نامه :

تاریخچه و طریقه تکاملی کارت امتیازی متوازن

در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی، مقالات متعددی در نشریات مدیریتی در ارتباط با ناکارآمدی روش­های ارزیابی عملکرد شرکت­ها منتشر گردید. سیستم­های سنتی ارزیابی عملکرد اکثراً متکی بر سنجشهای مالی هستند که در عصر اقتصاد صنعتی کارآمدی داشتند. در عصر اقتصاد مبتنی بر دانش، فعالیت­های ارزش آفرین سازمان­ها فقط متکی به دارائیهای مشهود آنها نیست. ابزار سنجش عملکرد با معیارهای مالی دارای نارسائیهایی می باشد که عمده­ترین آنها به تبیین زیراست:

2-2-1- معیارهای سنجش مالی اکثراً کوتاه مدت و غیر استراتژیک هستند.

 2-2-2- ارزیابی مبتنی بر اطلاعات تاریخی می باشد.

2-2-3- ارزیابی­ها اکثراً یک بعدی می باشد.

ارزیابی­ها فقط به اطلاعات حسابداری متکی می باشد و متغیرهای مهمی مانند، کیفیت، نوآوری، و رضایت مشتریان در آن لحاظ نمی­گردد. در اوایل دهه ۱۹۹۰، رابرت کاپلان استاد دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد به اتفاق دیوید نورتون که در آن وقت مدیر یک شرکت تحقیقاتی بود، طرحی تحقیقاتی را به مقصود مطالعه علل توفیق دوازده شرکت برتر آمریکایی آغاز کردند. نتایج در مقاله­ای منتشر گردید و در آن تصریح گردید که شرکت­های موفق برای ارزیابی عملکرد خود فقط به سنجش­های مالی متکی نیستند، بلکه خود را از سه منظر دیگر نیز موردارزیابی قرار می­دهند. نتیجه پژوهش بیانگر این واقعیت بود که اکثر شرکت­های موفق اهداف استراتژیک خود را در چهار منظر مالی، مشتری، فــرآیندهای داخلی، یادگیری و رشد تعییـــن می­کنند و از این چهار منظر عملکرد خود را ارزیابی می­کنند. پس، بهره گیری از روش ارزیابی متوازن در سازمان، جایگاهی ویژه و مهم دارد، زیرا برخلاف شاخص­های سنتی ارزیابی عملکرد، در این ارزیابی روابط علت و معلولی هست. طی چهار سال پس از انتشار اولین مقاله در این زمینه تعدادی از سازمان­ها روش ارزیابی متوازن را پیاده کرده و نتایج موفقیت­آمیز سریعی به دست آوردند. این سازمان­ها از این روش نه تنها برای ارزیابی عملکرد بلکه به عنوان ابزاری جهت کنترل نحوه اجرای استراتژی­های خود بهره گیری کردند. به این ترتیب روش مذکور نه تنها به عنوان یک ابزار نیرومند برای ارزیابی عملکرد بلکه به عنوان ابزاری جهت تحقق استراتژی به جامعه مدیریت معرفی گردید. نورتون و کاپلان پس از انتشار این مقاله و چهار سال مشاوره در شرکت­ها در زمینه ارزیابی عملکرد، کتابی را تحت عنوان ارزیابی متوازن به چاپ رساندند که به این ترتیب ارزیابی متوازن معرفی گردید. طریقه تکاملی روش ارزیابی متوازن به این شکل بوده که، این روش در آغاز یک روش ارزیابی عملکرد بود. سپس به عنوان ابزاری جهت تحقق استراتژی مورداستفاده قرار گرفت و امروز ارزیابی متوازن به عنوان یک سیستم مدیریت استراتژیک شناخته می­گردد (بختیاری، 86). ایده کارت امتیازی متوازن برای کسب و کار، حاصل مشاوره با بعضی شرکت­ها به مقصود تعیین یک فرآیند برنامه ریزی و کنترل عملکرد مناسب برای دهه 1990 میلادی بود و نخستین بار در سال 1992 توسط کاپلان ونورتون ارائه گردید. وابستگی روزافزون شرکت­ها به منابع غیر مادی و معنوی دلیلی عمده بود که به خاطر آن کوشش و جستجو برای یافتن ابزارهای کنترل با بهره گیری از شاخص­های سنتی مالی ضروری به نظر می­رسید. (سلیمانی1384، ص 30)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 1-5-1- هدف اصلی

هدف اصلی آن می باشد که روش ارزیابی متوازن از طریق کمک به برطرف کردن موانع پیاده­سازی استراتژیک در شرکت خودروسازی سایپا جایگاه خود را به عنوان ابزار تحقق استراتژی تثبیت نماید.

 1-6- سؤالات پژوهش

1-6-1- سوال اصلی پژوهش

آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن می­تواند جهت اجرای استراتژی شرکت خودروسازی سایپا بکارگرفته گردد؟

 1-6-2- سوالات فرعی

1-6-2-1آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن (ارزیابی متوازن) اطمینان می­دهد که شرکت خودروسازی سایپا  استراتژی­ها را درک می­کند؟

 16-2-2- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن اطمینان می­دهد که اهداف می­توانند در درک دیدگاه و استراتژی اثر گذار باشند؟

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 16-2-3- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن ارتباطی بین استراتژی و اهداف در سطح بخش ها، گروه­ها و اشخاص بر قرار می­کند؟

16-2-4- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن اطمینان می­دهد که تخصیص منابع کوتاه مدت با استراتژی بلند مدت مرتبط شده می باشد؟

16-2-5- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن بازخورد فرآیند­های مهم استراتژیک را در شرکت خودروسازی سایپا مطمئن می­سازد؟

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :  مطالعه امکان بکارگیری کارت امتیازی متوازن جهت اجرای استراتژی ­های آن در شرکت خودرو­سازی سایپا  با فرمت ورد