پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

  مطالعه امکان بکارگیری کارت امتیازی متوازن جهت اجرای استراتژی ­های آن در شرکت خودرو­سازی سایپا

قسمتی از متن پایان نامه :

– تاریخچه شکل­گیری برنامه ریزی استراتژیک

340سال قبل از میلاد مسیح سردار چینی به نام سان تزو[1] کتابی تحت عنوان هنر جنگ را نوشت که در آن بسیاری از مفاهیم رویکرد استراتژی معرفی شده می باشد. در اوایل دهه ۱۹۶۰ وزارت دفاع آمریکا، تجربیات مهم و استراتژیک مربوط به جنگ جهـــانی دوم را تدوین نمود و مبانی برنامه ریزی استراتژیک را پایه گذاری نمود. دو سال بعد آلفرد چندلر[2]، استاد دانشگاه هاروارد و در سال ۱۹۶۵ کنت اندروز[3] این مفاهیم را در دنیـــــای کسب وکار مطرح ساختند. ایگورانسوف[4]، مدیرعامل شرکت لاکهید، این ایده را در شرکت خود با موفقیت پیاده نمود و به این ترتیب توجه همگان به رویکرد برنامه ریزی استراتژیک جلب گردید و از دهه ۱۹۶۰ تاکنون برنامه ریزی استراتژیک یکی از مطــــرح­ترین مفاهیم مدیریت بوده می باشد. اما استراتژی چیست؟ آیا استراتژی صرفاً به معنای بهتر کارکردن می باشد یا معنای جامع تری را در بر می­گیرد.

2-4- استراتژی

استراتژی انجام کارهایی متفاوت ازگذشته و یا انجام همان کارها به شیوه­ای متفاوت می باشد (مایکل پورتر[5]، 1386) فرد دیوید[6] مدیریت استراتژیک را این گونه تعریف کرده می باشد. مدیریت استراتژیک، هنر و علم تدوین، اجرا وارزیابی تصمیمات همه جانبه به مقصود توانمندسازی سازمان دردستیابی به اهداف اساسی موردنظر می باشد. قسمت عمده ادبیات مدیریت استراتژیک، حول محور چگونگی تدوین استراتژی می باشد و فرض بر این می باشد که اگر استراتژی به خوبی فرموله گردد، کار تمام می باشد اما درعمل این گونه نبوده می باشد. استراتژی تعیین هدف­ها و اولویت­های سازمان (بر اساس پیش بینی محیط بیرونی و توانایی­های سازمان) و تدوین استراتژی راه رسیدن به دیدگاه می باشد. هر استراتژی توصیف می­کند که مجموع مدیریت چه تدبیری در پیش گیرد که با در نظر داشتن امکانات و فرصت­های موجود در بازار بتواند در آمیزد و به دیدگاه از قبل تعیین شده دست یابد. استراتژی چگونگی انطباق ظرفیت­های یک سازمان با فرصت­های موجود در بازار به مقصود تحقق هدف­های کل سازمان می­باشد. (اشنایدرودوول[7]، 1999). در پژوهش چاپ شده در مجله فورچون[8] در سال ۱۹۹۹ آمده می باشد که دلیل ناکامی هفتاد درصد از مدیران ارشد شرکت­ها، شکست آنها در اجرای استراتژی­هایشان بوده می باشد. نتایج حاصل از یک پژوهش در این زمینه آمده می باشد که نود درصد سازمان­ها، موفق به اجرای استراتژی­های خود نمی­شوند، زیرا فقط ۵ درصد ازکارکنان، استراتژی­ها را می­فهمند و تنها ۲۰ درصد از مدیران منافع خود را در پیوند با استراتژی­ها می­یابند. در پژوهش مذکور ثابت شده می باشد که ۸۵ درصد از مدیران کمتر از یک ساعت از وقت خود را در ماه به استراتژی­ها اختصاص می­دهند و تنها ۴۰ درصد از سازمان­ها بودجه و برنامه عملیاتی خود را با استراتژی­ها مرتبط می­سازند.

[1] – Sun-Tzu

[2] – Sun-Tzu

[3] – Keneth Andrews

[4] – .I.Ansoff

[5] – .M Porter1386

[6] – .Fred.R.David

[7] – Schnider&Dowell,1999

[8] – Fortune

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 1-5-1- هدف اصلی

هدف اصلی آن می باشد که روش ارزیابی متوازن از طریق کمک به برطرف کردن موانع پیاده­سازی استراتژیک در شرکت خودروسازی سایپا جایگاه خود را به عنوان ابزار تحقق استراتژی تثبیت نماید.

 1-6- سؤالات پژوهش

1-6-1- سوال اصلی پژوهش

آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن می­تواند جهت اجرای استراتژی شرکت خودروسازی سایپا بکارگرفته گردد؟

 1-6-2- سوالات فرعی

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

1-6-2-1آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن (ارزیابی متوازن) اطمینان می­دهد که شرکت خودروسازی سایپا  استراتژی­ها را درک می­کند؟

 16-2-2- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن اطمینان می­دهد که اهداف می­توانند در درک دیدگاه و استراتژی اثر گذار باشند؟

 16-2-3- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن ارتباطی بین استراتژی و اهداف در سطح بخش ها، گروه­ها و اشخاص بر قرار می­کند؟

16-2-4- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن اطمینان می­دهد که تخصیص منابع کوتاه مدت با استراتژی بلند مدت مرتبط شده می باشد؟

16-2-5- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن بازخورد فرآیند­های مهم استراتژیک را در شرکت خودروسازی سایپا مطمئن می­سازد؟

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :  مطالعه امکان بکارگیری کارت امتیازی متوازن جهت اجرای استراتژی ­های آن در شرکت خودرو­سازی سایپا  با فرمت ورد